Bij vrijwel ieder bedrijf zit er een vorm van gevelreclame op het pand. Toch spreken we nog regelmatig ondernemers die zich niet goed hadden ingelezen in de mogelijkheden van gevelreclame en daardoor de reclame liever anders hadden gezien.

In dit artikel vertellen we je daarom welke vormen van gevelreclame er zijn. Denk aan RVS freesletters, doosletters en lichtbakken. Ook vertellen we je waar je rekening mee moet houden als je besluit om in reclame op de gevel te investeren.

Soorten gevelreclame

De vormen van gevelreclame die het meest worden toegepast zijn lichtbakken, freesletters en doosletters. In dit artikel richten we ons dan ook op deze drie vormen.

Lichtbakken

Een lichtbak herken je aan de 3D vorm en de verlichting. Je kunt enorm veel kanten op met lichtbakken. Zo kun je het logo met of zonder reliëf laten aanbrengen. Ook kun je met de vorm van de lichtbak alle kanten of. Kies je bijvoorbeeld voor een gebolde of rechte lichtbak?

Een belangrijk aandachtspunt vormt de verlichting van de lichtbak. Lichtbakken kun je namelijk met TL of LED verlichten. Gezien steeds meer bedrijven (en klanten) er waarde aan hechten om voor duurzaam te kiezen, is het belangrijk om bij het signbedrijf waar je de lichtbak laat maken, aan te geven dat je LED verlichting wilt. Bijkomend voordeel: het stroomverbruik van LED is stukken lager dan dat van TL.

Poedercoaten of verven?

Je reclameboodschap kan op twee manieren op de lichtbak worden aangebracht: met poedercoating of met verf. Een coating is echter een stuk duurzamer dan verf, dus let hierop bij het aanvragen van offertes. Je wilt tenslotte dat je gevelreclame er lang mooi uit blijft zien.

Freesletters

Freesletters herken je aan de platte vorm van de reclameboodschap en kunnen van verschillende soorten materialen worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan RVS, Acrylaat en Celkern. Freesletters kunnen niet alleen als gevelreclame worden toegepast. Ze zijn ook bij uitstek geschikt om bijvoorbeeld je bedrijfsnaam op een muur in je kantoor te plaatsen. Ondanks dat de letters plat zijn, kun je meer diepte creëren. Dat kan door met beugels de letters iets van de muur af te monteren.

Doosletters

Doosletters geven een 3D effect aan je reclameboodschap. Het leuke aan doosletters, is dat je ze op verschillende manieren kunt verlichten. Bijvoorbeeld alleen aan de rand van de letters of juist over het gehele oppervlak. Net zoals bij iedere andere vorm gevelbelttering, is het belangrijk om voor contrast te zorgen tussen de kleur van de doosletters en de muur waarop de reclame wordt gemonteerd. Zo valt je reclameboodschap beter op.

Zo vergroot je het potentieel van gevelreclame

Welke vorm van gevelreclame je ook kiest, uiteindelijk investeer je erin met als doel om meer zichtbaarheid voor je bedrijf te creëren en nieuwe klanten te werven. Om dat doel te behalen is het daarom belangrijk dat je niet alleen je bedrijfsnaam in de gevelreclame laat verwerken, maar ook de toegevoegde waarde van jouw bedrijf.

Een voorbeeld

Stel je hebt een bedrijf dat serviceabonnementen voor laptops verkoopt, waarbij er bij reparaties altijd vervangende laptops worden meegegeven. In dat geval zou je onder je bedrijfsnaam de slogan kunnen zetten: ‘Altijd een werkende laptop, zodat uw bedrijf nooit stilstaat’. Deze slogan kunnen voorbijgangers triggeren om de bedrijfsnaam te Googlen en meer over de service te lezen.

Kortom, door gevelreclame op deze manier in te zetten, is de kans dat je de investering terugverdiend een stuk groter, dan wanneer je voor belettering zou kiezen waarin alleen je bedrijfsnaam is te zien.

Vraag een signbedrijf om advies

Gevelreclame vraagt enerzijds om goed technisch vakmanschap, zodat de reclame lang mooi blijft. Echter, er komt ook een stukje creativiteit bij kijken. Daarom is het aan te raden om een signbedrijf om advies te vragen. Bij dergelijke bedrijven werken signing specialisten die dag in dag uit bezig zijn met het bedenken dan reclame-uitingen. Het zou zonde zijn als je die ervaring niet benut!